Ensimmäinen ongelma

Ensimmäinen ongelma

ViestiKirjoittaja iso g » 07 Huhti 2009, 01:07

merenaalto kirjoitti "Kolmiyhteinen Jumala; isä, poika ja Pyhä Henki on käsittämätön yhtälö monille niille, jotka eivät ole vielä tulleet uskoon. Tähän törmään jatkuvasti."

Minun on lähes mahdotonta ymmärtää sitä, miksi Jumala sivutetaan niin monessa asiassa?
Selitän tämän oudon sanavalinnan.
Minusta kaikkein tärkein asia on Jumala. Ei siis Jeesus.
Jos pitää rukoilla, Jumala on se kelle se pitää osoittaa.
Minä en ymmärrä tälläistä kolmiyhteyttä.

Tiedän kyllä tämän Joh. 14:6 kohdan, ("Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani." ) mutta ymmärrän sen enemmän vertauskuvallisena. Eli sitä mitä tuli myöhemmin tapahtumaan - sovitustyön kautta.
Käsittääkseni tämä on oikea "termi"?

Tutustuin myös tähän: http://www.vapaasatama.net/kolminaisuus.html
Kirjoittaja: Mikko Satama
En tullut asiasta yhtään viisaammaksi.
Koska:
Poika on taivaasta, hän on luoja ja ollut olemassa jo ennen luomista (Jeesus on Jumala)
Isä ja Poika ovat yhtä (Jeesus on Jumala)
Jeesus on Jumala!
Pyhä Henki on Jumalan Henki – hän on taivaasta ja on ollut jo ennen luomista (Pyhä Henki on Jumala)
Isä ja Henki ovat yhtä (Pyhä Henki on Jumala)
Poika ja Henki ovat yhtä
Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat yhtä (Jumala on kolmiyhteinen)
On vain yksi Jumala

Nämä vain nopeasti katsottuna.
Ja tuon kirjoittaja sekoittaa asioita vielä lisää kirjoittamalla "Tähän sanon, että ei kolminaisuutta voi eikä tarvitse ymmärtää järjellä."

Eihän sitä kai voi edes järjellä ymmärtää?
Ja tylysti kirjoittaja toteaa:
"Mutta jos joku kieltää Jumalan kolmiyhteyden, ei hän usko Raamatun Jumalaan vaan johonkin ihmisten omaan luomukseen! "
- Unius dementia dementes efficit multos - Yhden hulluus tuottaa paljon hulluja -
iso g
Ylläpitäjä

Paluu Uskon kysymykset