Ah, ne pakolliset ruokamenot

Keskustelua ja asiaa kuluttamisesta. Me kaikkihan olemme kuluttajia. Säästövinkkejäkin voisitte kertoa muille.

Ah, ne pakolliset ruokamenot

ViestiKirjoittaja ninotska » 20 Maalis 2009, 21:38

Kaikille tuttua ;)
Tässähän vois jakaa toisille niitä itselleen sopivaksi katsomiaan tapoja/keinoja säästää ruokamenoissa.

En tiedä säästänkö, kun valmistan ruoat runollisen autuaasti ihan itse.
Keittoa keitetään rakkaudella jo ihan useammaksi päiväksi.
En juokse eri kaupoissa tarjousten perässä, keskitän ostokset tällä hetkellä S-ketjuun (bonukset/s-tili).
Kiisselit kiehuvat omassa kattilassa - sämpylät paistuvat omavaraisesti.

Tässä alkua, jatkakaa olkaa hyvät.
On niin helppoa,
sanoa rakastavansa.

Vasta rakastamisen ilmaiseminen,
tekee sanoista toden.
ninotska
Runoradion erikoislähettiläs

Re: Ah, ne pakolliset ruokamenot

ViestiKirjoittaja merenaalto » 20 Maalis 2009, 22:26

Olen tässä ajatellut palata 1990-luvun tyyliini tehdä ruoka aina pariksi päiväksi kerrallaan. Nyt teen niin vain silloin tällöin. Ennen se oli tapa, jota oikeesti noudatin. Mulle kelpaisi hyvin kaikenlaiset riittoisat mömmöt keittojen lisäksi mm. risotot, pastat, laatikot. :) Mutta, meillä kun on näitä terveysongelmia, ollaan nyt keittetty joka päivä kasviksia ja syöty useimmiten kalaa eri muodoissaan (mut halpaa), välillä kanaa ja joko pastaa, riisiä tai perunaa, varsinkin muussia, joskus salaattia pelkästään. Lihaa syömme korkeintaan kerran pari viikossa. Mutta, perheessä on monta mieltä.... :roll: Yritän tutkia tarjoukset, tosin vasta kaupassa. :D Mulle silti välillä terveellisyys menee jonkin verran hinnankin ohi. Kasvikset nostavat ruokamenoja ainakin meillä, koska ovat lisukkeita yleensä. Jos söis vaan perunaa ja kastiketta, se olis halvempaa. Itse ylipainoisena haluaisin siirtyä yhä enemmän pääruokana kasvisruokaan, raejuustoa ja ananasta lisänä yms.... :| ja mitä milloinkin, mutta mitenkäs iso G sitten pysyisi hengissä....? :lol:
merenaalto
Varaylläpitäjä

ViestiKirjoittaja iso g » 20 Maalis 2009, 22:33

merenaalto kirjoitti:kasvisruokaan, raejuustoa ja ananasta lisänä yms.... :| ja mitä milloinkin, mutta mitenkäs iso G sitten pysyisi hengissä....? :lol:

Pihveillä pysyisin hyvin, mutta kun niitä ei enää näe koskaan. :cry:

Nyt on pöydässä kaikenlaisia outoja vihanneksia jossa on voinut kävellä vaikka mitä elukoita. :lol:
- Unius dementia dementes efficit multos - Yhden hulluus tuottaa paljon hulluja -
iso g
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja vipero » 25 Maalis 2009, 17:10

Ninotskan tapaan meillä kans keskitetty ruokaostosten teko s-ketjuun, eli viishenkinen perhe syö aika paljon (no nyt tuo vanhin saa armeijan eväät),
eli kulueränä on aika iso summa tuo ruokiin ja päivittäistavaroihin( vessapaperit jne.) kuluva summa.

Heräteostoksia meillä ei oikeastaan tehdä, eli käytännössä minä teen kauppalistan, jonka mukaan juho tekee ostokset.
Pakastin on oiva keksintö, eli sinne mahtuu hyvin esim. tarjouksessa olevat liha- ja leipätuotteet.

Kasviksia ja hedelmiä me kyllä syödään aika paljon ja niissä ei pihistellä. Ne eksoottisemmat jäävät kyllä suosiolla kaupan hyllyille.
Viljatuotteissa, esim. makaroonit ja leivät, suosimme suuria pakkauskokoja, ja ostamme täysjyväjuttuja (ei niitä valkaistuja).

Ja hintavertailu kannattaa, eli samaa tuotetta myydään eri kokoisissa pakkauksissa, niistä tsekkaamme kilo/litrahinnat. Ja joskus
kyllä hämmästyttää että jossakin tuotteessa on sillä pienemmällä paketilla edullisempi hinta, vaikka luulisi olevan toisinpäin.

Työpaikkaruokailuun (siis kun en enää päiväkodissa, jossa se verotusarvoateria kuului luontaisetuihin) otan edellisen päivän
keitosten jämiä jos on sattunut jäämään.

Napostelupäivä on meillä perjantai, eli silloin lapsille perinteiset karkkipäivän karkit ja meikäläiselle sipsipussi. :lol: :lol: :lol:
vipero

ViestiKirjoittaja Wyrd » 25 Maalis 2009, 18:30

Nyt on pöydässä kaikenlaisia outoja vihanneksia jossa on voinut kävellä vaikka mitä elukoita. :lol:

Kuulostaa vähä samalta kun meidän V:n kommentit. :-D :-D
Siksipä teinkin sille tänään vaihteluksi mansikkapiirakkaa jäätelöllä. Tosin vasta jälkiruoaksi.
Pääruokana oli kalapastaa ja se olikin aika hyvää.
Wyrd bið ful aræd - Fate remains wholly inexorable ***** I'm Not Always Right, But I'm Never Wrong
Wyrd

ViestiKirjoittaja ninotska » 25 Maalis 2009, 19:41

ninotska kirjoitti:En tiedä säästänkö

Mutta haluan ostaa kotimaisia tuotteita, vaikka ulkolaisia saisikin halvemmalla.
Ostan luomutuotteita jos ja kun koen ne tarpeellisiksi niin hankittavan (eettiset syyt).

Lama ei saa vaikuttaa minun ruokaostoksiini, en suorastaan suostu siihen.
On niin helppoa,
sanoa rakastavansa.

Vasta rakastamisen ilmaiseminen,
tekee sanoista toden.
ninotska
Runoradion erikoislähettiläs

ViestiKirjoittaja vipero » 26 Maalis 2009, 23:50

Sama on kaiku askelten, eli kyllä ruoka on se, josta ei ihan ensimmäisenä tee mieli säästää, mielummin karsii ensin kaikesta muusta kulutuksesta jos on pakko :))
Ihminen syö elääkseen ja elää syödäkseen (mielellään hyvin, ja vielä mieluummin toisen kokkaamia pöperöitä ) ei ole ihan väärin sanottu :D :D :D *nimim. meillä kyllä eletään jos minä kokkaan,mutta syödään paremmin kun mies kokkaa*
vipero

ViestiKirjoittaja merenaalto » 03 Heinä 2009, 19:25

Kyllä mulle ainakin merkitsee paljon se, mitä raaka-aineita jossakin tuotteessa on, esim. mitä rasvaa ja paljonko. Vaikka raha on tiukalla, ostan välillä jotakin siksi, että se edistää terveyttä. Ylipainoa on muutenkin eli on hyvin tärkeää miettiä, mitä syö. Herkuista on vaikea päästä irti, mutta kasviksia voi lisätä ja tutkia tarkkaan tuoteselosteet. Jos terveellinen maksaa vähän enemmän kuin epäterveellinen, usein otan silti sen terveellisen. :roll: Tänään ostin pensasmustikoita, koska mustikka esistää terveyttä tutkimusten mukaan. Mutta, on ne hyviäkin.... :D Nammmmm :D Ruokamenoista säästäminen voi koitua vahingoksi, jos esim. jättää kasvikset ja hedelmät sekä marjat ostamatta ja syö esim. alennusmakkaraa pitkään..... :roll:
merenaalto
Varaylläpitäjä

Paluu Koti ja kulutus